neděle 14. srpna 2022

Běžný den schizofreničky

 

Ahoj všem!

Čtenářka Jana mi napsala nápad na článek a to popis běžného dne. Můžete se dočíst i to, jakou používám kosmetiku a co jím. Teda pokusím se o to.
Taky jsem vypsala, jaké léky beru.
Takhle nějak vypadá běžný den schizofreničky (a epileptičky). Schizofrenička v remisi - tzn. bez příznaků nemoci, ale se spoustou, opravdu spoustou léků, které mám i na epilepsii. Léky beru některé i těsně před spaním, tzn. beru léky i čtyřikrát denně. Jak vypadá můj den, kdy jsem "v pohodě"?

Připomenu pro ty, co neví. Bydlím ve velkém rodinném domě se zahradou. Dům má tři bytové jednotky. V jedné bydlí prateta, v jedné babička a v jedné já (2+1). S pratetou moc nejsem, s babičkou jsem hodně. Za měsíc platím za bydlení směšně malou částku a proto, i když mám invalidní důchod, toho docela dost našetřím.

Když nemám nic v plánu, vstávám v 8:30. Převlíknu se, obsadím koupelnu. Kromě zubů si vyčistím pleť (kosmetika Avene klik  nebo klik) make up používám momentálně matující pleťový make-up od Essence (klik), který mám moc ráda, ale bohužel mám teď tmavší odstín, než bych potřebovala. Nanáším ho houbičkou. Pak používám ještě o trochu světlejší 24h Control dlouhotrvající make-up od Dermacolu (klik). Pudry si kupuju obyčejné, nějaké levné, co jsou zrovna v drogerce v akci. Oční linky, řasenku a rtěnky nebo lesk na rty používám od Oriflame (mám to levné od mamky). 

Když ze sebe v koupelně udělám člověka, tak vyvenčím Tristana (krátká procházka na Tristanovy podpisy). Potom jdu nahoru za babičkou a jdu se nasnídat. Babička jezdí většinou brzy ráno do obchodu a často mi vozí nějaké sladké pečivo (snídaně mám ráda sladké) nebo si dám třeba musli s mlíkem (dneska jsem měla zrovna Čoko-ládování od Mixit (klik), jinak si tam ale kupuju i proteinové, ovocné nebo ořechové).

Po snídani si jdeme já i Tristan lehnout k babičce na pohovku, sleduju pořad Prostřeno, ale často usnu na začátku nebo ještě před začátkem. Někdy se v průběhu probudím a chvilku koukám. A někdy vím, kolik bodů měli soutěžící a někdy to prostě zaspím. Pak začíná pořad Ano, šéfe!. Na ten taky chvíli koukám a chvíli spím. Na oběd zůstávám u babičky, vaří pro nás ona. Zatím jsem něco uvařila jen párkrát. Naposledy jsem vařila těstoviny s kuřecím masem a sýrovou omáčkou.

Po obědě znovu ležím u televize a sleduju nějaký film, co tam zrovna je. Někdy u toho zase usnu. Okolo 13:30-14:00 chodím venčit Tristana. Pokud nejdu na delší procházku, jdu si hned zase lehnout. Aspoň na chvilku. Teď v létě si s babičkou rády děláme ice cafe. Sedíme venku na posezení a užíváme tepla a sluníčka. Někdy se připojí i prateta. Nebo rodiče, když jedou z práce. Když je škaredě, jsme vevnitř.

Odpoledne se většinou i donutím cvičit. Mám ráda videa od ladylab (klik). Když je moc horko nebo z nějakého důvodu nechci cvičit nic těžkého, tak se aspoň protáhnu. Jednou za čas se pustím do čtení. Teď mám rozečteného Harryho Pottera :D Občas cvičím na klavír.

Večeři buď dělá babička nebo se najím sama z vlastních zásob (jogurty, kefíry, lívance, vaječina, proteinové pudinky, ovoce, zelenina, mozzarella, polívky do hrníčku, ovesná kaše... vím, ne všechno je zrovna dietní). Okolo 18:30 chodím naposledy ven s Tristanem. Ještě bych zmínila starost o zakrslého králíčka Ninoška.

Pak obsadím koupelnu. Mám akné, ale ne moc, trápí mě hlavně jizvičky. Od kožní používám Acnatac a nějaká antibiotika v lihu. Když se stane, že jsem neschopná zavolat si pro erecept na Acnatac, jako třeba teď, tak používám Skinoren klik, který se dá koupit v lékárně. Jinak používám ještě kosmetiku Avene kterou jsem už zmiňovala na ráno.

Když jsem hotová v pyžamku, zapínám noťas. Občas koukám na nějaké seriály, naposledy na 1.mise a Chlap a oba už bohužel skončily. Projdu maily, věnuju se blogu, brouzdám po netu, jsem na facebooku, poslouchám hudbu... Když se necítím úplně ok, jdu brzy spát, tzn. okolo 20:00-20:30 a ještě poslouchám hudbu nebo jinak okolo 21:00-22:00 (ale taky ještě poslouchám hudbu).

Obměny dne:

Víkend - v televizi není Prostřeno, tak koukám na něco jiného nebo překvapivě spím :D

Větší či menší depka a únava - nechci z nějakého důvodu spát u televize - ráno jdu po vyvenčení Tristana zpátky k sobě a schovám se do své postele - babička mě zavolá na oběd mobilem

Chuť na procházku - asi hodinku po obědě vyrazím s Tristanem na procházku na kopec nad vesnicí (dvě možnosti, trasy) nebo kolem lesa

Volejbal - s rodiči a kamarády každé pondělí

Návštěva (třeba rodičů, brášků) - společné kafe a někdy i něco na zub, když vím, že přijde návštěva a chci překvapit bábovkou (nebo třeba tiramisu), když přijde větší návštěva tak např. ještě jednohubky

Lékař, psycholožka - když mám nějakého lékaře nebo sezení s psycholožkou, stává se, že musím ráno brzy vstát, zvládnu to, ale pak si to vyberu i s úroky a spím víc - když musím jet do města a zpátky a mám hodně času na autobus, tak jsem byla třeba i sama samotinká v kavárně, to byla výzva :P 

Nákup - občas se stane, že zavítám do nějakého obchodu, buď jedu třeba s mamkou na větší nákup nebo naposledy jsem byla ve zdravé výživě kupovat taťkovi dia mlsky nebo jsem po cestě z autobusové zastávky zašla do cukrárny na něco na smlsnutí pro mě a babičku (a pak mám hubnout, že?)

Drobná nenáročná pomoc na zahradě

Centrum - stacionář - centrum duševního zdraví - o kterém si můžete přečíst zde: klik - příjemné zpestření mých dnů, dělá je opravdu neobyčejnými

Tak a to je asi vše, co mě k tomu napadlo :) Tady vidíte, jak hodně spím kvůli lékům :( Taky jsem opravdu hodně přibrala :(
Pokud vás zajímá, jaké léky momentálně beru (mění se to):

Clozapin - antipsychotika
Amisulprid - antipsychotika
Xeplion - antipsychotika (injekčně)
Pregabalin - úzkosti a působí i na epilepsii
Trittico - antidepresiva
Escitalopram - antidepresiva
Keppra - epilepsie
Lamictal - epilepsie
Akineton - na třes nebo křeče - podle potřeby
Neurol - úzkosti - podle potřeby

Můžete se ptát, jestli by vás ještě něco napadlo.

Mějte se krásně :)



10 komentářů:

  1. Moc pěkný článek, hezky si to sepsala, když jsem brala AD, tak jsem také hodně přibrala (dost jsem se rozjedla), teď to shazuji a je to tíha, ale hlavně jestli si na tom lépe :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  2. Super clanek! Zajimave pocteni. Diky moc, J.

    OdpovědětVymazat
  3. Teri, můžu se zeptat, ta sociální fobie, kterou teď asi máš- tu jsi měla odjakživa nebo se ti objevila až s tou schizofrenií ? Nebo je důsledkem až těch mnoha léků, které bereš? Díky, V. ( verinka)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si začala nedůvěřovat už někdy základce, na gymplu jsem myslela, že mám sociální fobii, ale na psychiatrii mi diagnostikovali úzkostně-depresivní poruchu (ve 14 letech). Takže dá se říct "odjakživa". Ale teď mě to už trápí méně :) Nevadí mi třeba se seznamovat v Centru apod.

      Vymazat
  4. Jojo, děkuju za odpověď. A chodíš na terapie? Možná jsem to přehlídla, promiň. Já mám sociální fobii taky "odjakživa", někdy bych tu moji hlavu s radostí někomu přenechala ;)

    OdpovědětVymazat
  5. PS třeba dneska jsem chtěla jít na procházku, ale pak jsem si uvědomila, že třeba budou na ulici nějací...lidi! 🥴 v.

    OdpovědětVymazat
  6. To je parádní nápad na článek, moc se mi líbil a bavilo mě to číst <3 Líbí se mi, jak jsi do něj zpracovala i ty obměny a léky. A máš hezké dny strávené se svou rodinou :).

    OdpovědětVymazat
  7. Hezký článek. Je super, že trávíš čas se svou babičkou a taky že se během dne donutíš k tomu si zacvičit. Já doma když zbyde čas cvičím pilates podle Blogilates, je to strašně fajn.

    OdpovědětVymazat
  8. Super článek! Moc díky, že jsme se takhle mohli podívat do tvého dne :)

    OdpovědětVymazat
  9. Zajímavý článek, který může lidem, kteří s podobnými nemocemi nemají zkušenosti, si představit, jak vypadá takový normální den. Napsala jsi to moc hezky a je super, že trávíte tolik času s babičkou :) Léků je teda opravdu požehnaně, snad se to co nejdříve zmenší.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat