čtvrtek 9. března 2023

Čínský chocholatý pes

 

Zdravím :)

Dnes je to článek o plemeni čínský chocholatý pes - což je můj úžasňákTristan.
Milovníci pejsků, pokud o tomto plemeni moc nevíte a chtěli byste se o něm dozvědět více, čtěte dále :)

Čínský chocholatý pes má podle názvu chocholku na hlavě, nožkách a ocásku - jinak je holý. Lidi často neví, že existuje další varianta toho pejska, a tím je "labutěnka". Tito pejsci mají dlouhou, jemnou srst po celém těle a vzhledem připomínají malé afghánské chrty. Naháči i labutěnky se mohou rodit v jednom vrhu. Číňánci jsou úžasní v tom, že existují v nejrůznějších barvách a barevných kombinacích.

Existují i takzvané mezitypy, což jsou naháči, kteří ovšem nejsou úplně dokonale holí. Rozlišuje se slabý, střední a silný mezityp. Tristan je nahatý a řekla bych slabý až střední mezityp. Má řídké chloupky na zádech a trochu vyšší ponožky. Paradoxně, když se upraví mezityp, je to "hezčí" číňánek a často právě takoví vyhrávají na výstavách, protože mají bohaté osrstění na odpovídajících partiích a když se oholí, tak jsou pak opravdu krásní. Prostě výstavní. Když se narodí perfektně holý číňánek, často má i celkově méně bohaté chocholky a s pár chlupy na hlavě na žádné výstavě nevyhraje :D

Čím se holí? Když jsme si Tristana přivezli domů, byl od chovatelky depilován nějakým krémem, ale měl z toho podrážděnou kůži a pupínky, takže v tomto jsme nepokračovali a začala jsem holit pouze strojkem. Kromě tělíčka se holí i čumáčky (u labutěnek taky). Když je na to pejsek zvyklý odmala, většinou to nebývá problém (aspoň u nás). Učili jsme tak, že já holila a brácha dával za každý oholený kousek malý piškotek. Teď už holíme bez pamlsků. Maximálně dostane pamlsek po holení a koupání, když je hotovo.

Jak je to s pejsky s PP a bez PP?
Rodiče mi koupili pejska bez PP. Protože přece "nebudeme chodit na výstavy, pes tím pádem PP nepotřebuje", což si myslí spousta lidí. Jenže ono to není jen o výstavách. Poctiví chovatelé pejsků s PP mají vymazlená, dobře socializovaná štěňátka, poradí, pomůžou. Věnují jim podstatnou část svého času. Vidíte sourozence, rodiče... Mají lepená ouška (aby jim v dospělosti stála). Všechno vás chovatel naučí. Jsou zvyklí na venčení, často i na cestu autem atd., bývají kromě očkování i čipovaní. Rodiče vrhu jsou testováni na různé dědičné nemoci. Mamka mi sama řekla, že příště by šli do pejska s PP. Chovatelka, která nám pejska prodala, nám neukázala maminku štěňátek, nic moc nám neporadila, jen že "umí čůrat na noviny" a že "první den bude možná nervózní a nebude žrát". A když jsem jí po nějakém čase poslala fotky, odpověděla jen "díky za fotky" a to bylo vše. Takže asi tak. To je můj názor. (Tím ale nechci říct, že všichni chovatelé pejsků bez PP jsou takoví... blbci. Tak to úplně nemyslím.)

Co se týče péče o kůži/srst, oběma variantám se musíte věnovat. Oběma se holí čumáčky. Naháčkům je třeba doholovat nežádoucí chloupky na zádech, já třeba musím Tristana občas umývat žínkou, protože má ucpané póry, černé tečky apod. Labutěnka se zase musí hodně česat. A je vhodné používat i kvalitní šampony, kondicionéry, já mám třeba sprej na rozčesávání a krásně voní, že bych si ho od Tristana někdy půjčila? :)) 

Lidi se často ptají, jestli musím Tristana krémovat kvůli sluníčku. Většinou třeba když začneme po zimě chodit na delší procházky na sluníčku, tak ho jednou, dvakrát nakrémuju, kůže si pak docela rychle zvykne, opálí se - černé skvrny, které přes zimu zesvětlají, krásně ztmavnou. Pak už se nespálí.
Taky se lidi smějí Tristanovým bundičkám a oblečení, ale to nevidí, že je nahatý. Jsou lidi (ale není jich moc) co pejsky vůbec neoblékají (ani v zimě), protože jsou prý odolní, ale já taky nechodím jenom v tričku, když mrzne :D Takže za mě oblíkat. 
Tristan je skvělý v tom, že když se mi chce, jdeme na delší procházky, když se mi nechce, je špatné počasí, není mi dobře apod., tak mu to vůbec nevadí a je to gaučový pejsek :))

Nevím, co víc bych vám mohla napsat, takže jestli máte nějaké dotazy, určitě napište :) Přidávám pro představu nějaké fotky Tristánka a jednu fotku labutěnky, kterou jsem si vypůjčila ze stránek www.ifauna.cz
Jak si můžete všimnout, na některých fotkách má Tristan dlouhé chlupy na uších a na některých oholené. Začala jsem mu je holit kvůli tomu, že když se mu udělal nějaký dred, tak si uši nechtěl nechat učesat. Někomu se líbí dlouhé chlupy, ale je to pro mě jednoduše nepraktické a líbí se mi to i tak :)






koupáníčko :D





Znáte toto plemeno? Je ve vašem okolí někdo, kdo ho má? Jakého pejska případně máte vy? Budu ráda, když napíšete.
Přeju krásný den :)


8 komentářů:

  1. Terezko, díky z rozšíření obzorů o tomto plemeni! :)
    V mém okolí lidé často oblékají své pejsky a vůbec mi to nepřijde divné, kolikrát si spíš říkám, jestli jim i tak není zima - beru to podle sebe, jsem zmrzlík :D.

    OdpovědětVymazat
  2. Číňáka v okolí nemám, ani nikoho kdo má neznám. My měli jezevčíka, potom neskutečně chytrou borderku, která bohužel po dvou letech nešťastně zemřela...

    OdpovědětVymazat
  3. Nebyl to tvuj braska, ten vedle prezidenta na balkone pri jeho inauguraci!?! 🤔🤔

    OdpovědětVymazat
  4. Anooo, byl :)) Přidám do některého článku odkaz na video. A včera byl záznam z koncertu jeho kapely na ČT Art :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jinak neznam nikoho kdo by cinanka mel. Ani si nevzpominam, jestli jsem ho nekdy v realu videla. My meli kdysi oriska, vzpominam na nej velkou laskou. Byl to milovany clen rodiny a vzpominam na nej vzdy jen kratce, protoze kdybych se do tech vzpominek ponorila hloubeji, zacalo by me bolet u srdce, ze uz tady neni. Moc mi chybi a jeho odchod byl pro me tak tezky, ze uz takovou bolest zazit nechci a dalsiho pejska uz nechci porizovat.

    OdpovědětVymazat
  6. Krásný poučný článek :). Ačkoliv mám pejsky moc ráda o tomto plemenu jsem moc nevěděla :). S tím PP naprosto souhlasím :).

    OdpovědětVymazat
  7. Moc pěkný článek, děkuji za nové informace! :) Strejda má odjakživa jezevčíka. Teď je ale Ťapka určitě s něčím zkřížená, protože nevypadá jako čistokrevný jezevčík :D divím se, že byla majitelka tak divná a ani vám neukázala maminku :(...

    OdpovědětVymazat